اشارات فرهنگی

درباره دین | فرهنگ | ارتباطات

هرگز گمراه نشو

1.حدیث ثقلین صحیح است به نظر همه مسلمانان

حتی شیخ البانی، محدث بزرگ وهابی، در السلسه الصحیحه جلد 4 صفحه 355 این حدیث را صحیح می داند:

إِنِّی قَدْ تَرَکتُ فِیکُم ما إِنْ أَخَذْتُمْ بِهِ لَن تَضِلُّوا: کِتابَ اللهِ وَ عِترَتی أَهْلَ بَیْتِی.

دو چیز را در میانتان باقی می گذارم که اگر به آنها تمسک جویید «هرگز» گمراه نمی شوید: قرآن و اهل بیتم.

روایتی در منابع اهل سنت هست که به جای عبارت «اهل بیتی»، «سنتی» دارد. اگر پیامبر دو چیز را به یادگار گذاشته باشند باید یکی از این دو روایت غلط باشد که روایت اهل بیتی، چون در صحیح مسلم آمده اعتبار بیشتری دارد و روایت سنتی غلط خواهد بود (بگذریم که کسی رفتارش را به یادگار نمی گذارد). برفرض هم که هر دو روایت صحیح باشد، باز مشکلی پیش نمی آید و پیامبر(ص) سه چیز را به یادگار گذاشته اند: «کتاب، اهل بیت، سنت». سنت پیامبر(ص) در رفتار با حضرت فاطمه (س)  - که ایشان را به نقل مورد قبول اهل سنت، سیدة نساء العالمین دانستند - چه بود؟

علامه شرف الدین در المراجعات می گوید: از روایت ثقلین معلوم می شود که موقع رحلت پیامبر(ص)، وقتی خلیفه دوم گفت: حسبنا کتاب الله (کتاب خدا ما را بس است) پیامبر می خواست به چه چیزی وصیت کند.

از روایت ثقلین معلوم می شود که وقتی معاویه، قرآن بر سر نیزه می کند، گمراه است چون حتی اگر قرآن را هم داشته باشد، اهل بیت را ندارد. البته برای گمراهی معاویه دلایل متعددی دیگری هم هست، از جمله این حدیث که شیخ البانی هم در السلسه الصحیحه ج4 ص298 آن را صحیح می داند: «انه لایحبک الا مومن و لایبغضک الا منافق»: ای علی(ع)، تو را دوست ندارد جز مومن و دشمن ندارد جز منافق.

 

2. اهل بیت طبق کتب اهل سنت چه کسانی هستند؟

جواب را از کتاب های صحیح اهل سنت می گیریم:

 


در صحیح مسلم، جلد 12 ص 134 آمده است:

زید بن ارقم می گوید همسران پیامبر(ص) اهل بیت نیستند چون زن می تواند از شوهرش طلاق بگیرد و به نزد خانواده خودش برگردد. (إِنَّ الْمَرْأَةَ تَکُونُ مَعَ الرَّجُلِ الْعَصْرَ مِنْ الدَّهْرِ ثُمَّ یُطَلِّقُهَا فَتَرْجِعُ إِلَى أَبِیهَا وَقَوْمِهَا)

در صحیح مسلم، باب فضائل علی بن ابیطالب(علیه اسلام) آمده است:

سعد بن ابی وقاص می گوید: هنگامی که این آیه نازل شد (فقل تعالوا ندع أبنائنا و أبناءکم و نساءنا و نساءکم و أنفسنا و أنفسکم ...‏: ای پیامبر بگو بیایید بخوانیم فرزندانمان را و فرزندانتان را و زنانمان را و زنانتان را و جانهایمان را و جانهایتان را) پس پیامبر علی و فاطمه و حسن و حسین را صدا کرد و گفت خدایا اینها اهل بیت من هستند. (دعا رسول الله علیا و فاطمه و حسنا و حسینا فقال اللهم هولاء اهلی).

دقت کنید، در این آیه امام علی(ع) جان پیامبر(ص) نامیده می شود.

 

فکر می کنید حدیث دوم را چطور توجیه کرده اند؟

شیخ البانی نهایتا توانسته است بگوید: مهمترین مصداق اهل بیت اینان هستند نه اینکه فقط شامل این افراد بشود.

 

به قول ما طلبه ها: سلمنا (قبول)، مهمترین مصداق باشند، با همین هم ما حق را پیدا می کنیم.

 

3. موضع اهل بیت پیامبر(ص) طبق کتب اهل سنت درباره خلیفه اول چه بود؟

جواب را از کتاب های صحیح اهل سنت می گیریم:

موضع حضرت فاطمه زهرا(س)، یقینی ترین فرد اهل بیت(ع):

در صحیح بخاری آمده است که تا وقتی حضرت زهرا(س) زنده بود، علی(ع) با خلیفه اول بیعت نکرد، این یعنی حضرت زهرا(س) مخالف بیعت با خلیفه اول بود:

«(پس از ماجرای فدک) فاطمه بر ابوبکر غضب نمود و با وى قهر کرد و تا پایان عمر با او سخنى نگفت. و بعد از پیامبر اکرم شش ماه بیشتر زندگی نکرد. وقتی فاطمه از دنیا رفت، شوهرش شبانه او را دفن کرد و ابوبکر را خبر نساخت و خود بر او نماز خواند. تا فاطمه زنده بود، علی [علیه السلام] در میان مردم احترام داشت؛ اما وقتی فاطمه از دنیا رفت، مردم از او روی گرداندند و این جا بود که خواستند علی با ابوبکر مصالحه و بیعت کند. علی در این شش ماه که فاطمه زنده بود، با ابوبکر بیعت نکرد.» «وَلَمْ یَکُنْ یُبَایِعُ تِلْکَ الأَشْهُرَ» (صحیح بخاری، ج4، ص 1549)

شیخ البانی در السلسه الصحیحه ج4 ص13 این حدیث را صحیح می داند که پیامبر(ص) فرمود: افضل نساء اهل الجنه: خدیجه بنت خویلد و فاطمه بنت محمد و مریم بنت عمران و آسیه بنت مزاحم: برترین زنان بهشت چهارنفرند: خدیجه، فاطمه، مریم و آسیه.

 موضع حضرت علی(ع):

در صحیح مسلم آمده است که خلیفه دوم درباره حضرت علی و عباس، عموی پیامبر، می گوید: شما دو نفر، خلیفه اول را کاذب و گناهکار و خیانتکار دانستید و مرا نیز هم این چنین می دانید: «فرایتماه کاذبا آثما غادرا خائنا ... ». (صحیح مسلم، ج5، ص 152)


هرگز گمراه نشو!

  
نویسنده : مجید مبینی ; ساعت ٥:٤٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/۱/٢۳
تگ ها : دین