بعد از دنیا

تصور ما این است که «بعد» از دنیا، عالم برزخ است و «بعد» از برزخ، عالم قیامت

ولی اگر بدانیم که زمان داشتن و مفاهیمی مثل قبل و بعد، از قوانین عالم دنیا (یا عالم ماده) است و در عالم برزخ و قیامت، زمان وجود ندارد، این تصور به هم می ریزد

برزخ (یا عالم مثال) بعد از دنیا نیست،

و قیامت (یا عالم عقل) هم بعد از برزخ نیست

بلکه برزخ ماورای دنیا است و قیامت ماورای برزخ

یعنی الان که من در دنیا هستم در برزخ هم جسم برزخی من هست

برزخ بعد از دنیا نیست، ماورای دنیا است

آنهایی که چشم برزخی دارند، فراتر از دنیا را می بینند، جسم های برزخی ما را می بینند.

/ 14 نظر / 16 بازدید
نمایش نظرات قبلی
هاتف

با توجه به گفته شما و تبیان ، پس کسی که مرد عملا هم در برزخ میتواند باشد و هم در قیامت ! درست است ؟ پس همین الان بدنش زیر خاک چه میکند ؟ به نظرم مشکل از آنجایی شروع میشود که ما فکر میکنیم برزخ و قیامت جای بدی است . اگر بدانی جای بدی نیست اینقدر فکر وجود یا عدم وجود زمان و یا معطل ماندن در آنجا و . . . نمی افتیم

کاشانی

پیش بیا پیش بیا پیشتر تا که بگویم غم دل بیشتر به روز بودیم، چون همیشه کامنت می گذاشتید دلمان خوش بود، نیامده بودید انگار

هاتف

حاجی بی خیال . این داستان رو بیشتر از این همش بزنیم خراب تر میشه ! بالاخره راهی است که باید رفت . چه بدانی آنجا چه خبر است و چه ندانی . در هر دوحال هم وظیفه و تکلیفت همین واجبات و محرمات و مستحبات و مکروهات است . فلسفه صرف هم انسان را به جایی نمی رساند . حضرات فموده اند فلسفه بدون تسلط بر کلام ، گمراه کننده است . اصلا صلوات بفرست بریم سر پست بعدی !

محمد مهدى

باسمه تعالى اول انقلاب هرچه ميگفتند اقتصاد مهم است عده اى اصرار داشتند هيچ اهميتى ندارد مثل امروز وسياست است ازبس كه هر شيطنتى وكثافت كارى راسياست ميدانند وتمام اموزه هاى موجود در دانشگاههاى ما هم چنگى بدل نميزند ودر حوزه ها هم خبرى ازسياست ورزى دينى نيست هنوز ساده ترين تعريف از سياست دينى رانداريم و..... دين و فرهنگ وارتباطات كه توام شوددر كدام صحنه ميخواهد ايفاى نقش كند غيراز اجتماع ومسائل جامعه است، مسائل اجتماع امروز در دنيا ى اسلام وغير اسلام ايا بدون سياست است ،هرتعريفى از سياست داشته باشيم كليه امور در جوامع با اعمال سياست كه البته جنبه اقتصادى وفرهنگى هم دارد توام است،اگرعلم اعمال قدرت راسياست بدانيم هر حركت اجتماعى به اعمال قدرت نياز داردپس سياسى است وتابع يكى از روشهاى اعمال قدرت است امروز حاكمان نظام سلطه ادعاى دموكراسى وعدالت وفرهنگ واخلاق و....ندارند وفقط اعمال قدرت وانهم با ابزار وترفندهاى اقتصادى مورد نظر انها است كه سياست را در جهان تك قطبى شكل داده است دراين شلوغى اوضاع فهميدن سياست اسلامى درك اينكه باقدرت بايد جامعه را اداره كرد يا روشهاى ديگرى هم دارد هدايت بشر با اعمال قدرت است و.....

محمد مهدى

باسمه تعالى در غيبت معصوم (ع)اداره امور جامعه برچه مبنايي است نظر اكثريت، اعمال قدرت هركس كه توانست،ولايت فقيه ،قانون نوشته شده دست بشر،....وقتى شرايطى مثل كشور مابوجود امد چه كنيم ؟اولين سئوالات بى جواب مانده وبايد پرسيد از چه كسى سئوال كنيم، نظام سلطه؟ كه از صد سال قبل براى ما وامثال ما پاسخهاى اماده دارد ومشكلى كه با ما دارد اين است كه در جاى خود قرار نميگيريم تا اعمال قانون شويم !!وياغيگرى در مياوريم بهرحال اين چالشهاى ساده در نظريه پردازى بى جواب است وعده اى هم از سياست خود را دور ميدارند وحاضر به حضور نيستند ولو بصورت سعى وخطا ويا....... دوران حضرت امام را استثناء ميدانند اين دوره را هم كه هر روز اشكال ميگيرند و....بايد فكرى براى ادامه كار داد وحتما هم سياسى بود در حد جهاد وشهادت انشالله ونسل جديد تربيت كرد

کاشانی

به استقبال غدیر رفته ام پیشاپیش عیدتان مبارک

وهابي

جالب اينه كه تو اين يكي حرفي از وهابيت نزدي؟!

ساده دل

سلام پس قیامت و برزخ همین الان هم به پاست. امان از غفلت!

نقد فرهنگی

لقد كنت في غفلة من هذا فكشفنا عنك غطاءك فبصرك اليوم حديد ق/22

علی جباری

سلام مجید جان. خوشحالم که از این مطالب هم می‌نویسی. لطفا ادامه بده. . عوالمی که در روایات آمده (دنیا، برزخ و قیامت) را نمی‌توان به طور کامل بر عوالم فلسفی (ماده، مثال و عقل) منطبق کرد. برخی معتقدند که همه عوالم فلسفی در هرکدام از عالم‌های روایی وجود دارند. مثلا عالم ماده و مثال و عقل هر سه در عالم قیامت وجود دارند. (البته در عالم برزخ عالم مادی فلسفی وجود ندارد). بعضی هم معتقدند که عوالم فلسفی تا حدودی می‌توانند منطبق بر عوالم روایی باشند اما این انطباق، کامل نیست. مثلا طبق نظر ملاصدرا خیلی از انسان‌ها هرگز به عالم عقل راه پیدا نمی‌کنند، ولی قیامت برای همه است.